کد خبر: 2923

تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۰۷ - ۱۰:۰۰

معرفی ساز بنجو از زبان استاد محمد حسنی (دلنواز )

‍ 🔰بیوگرافی استاد : محمدعلی محمد حسنی ایشان در سال ۱۳۵۱ در سراوان / سیستان و بلوچستان متولد شد. وی از سال ۱۳۶۹ نوازندگی را آغاز کرد. در زمینه آهنگسازی و تنظیم فعالیت های متعددی از جمله آلبوم های : چمانی، دریچک، دلانی تاهیر پندار و …داشته است. همچنین نوازندگی در بیش از ۵۰ اثر، […]

‍ 🔰بیوگرافی استاد :
محمدعلی محمد حسنی
ایشان در سال ۱۳۵۱ در سراوان / سیستان و بلوچستان متولد شد. وی از سال ۱۳۶۹ نوازندگی را آغاز کرد. در زمینه آهنگسازی و تنظیم فعالیت های متعددی از جمله
آلبوم های : چمانی، دریچک، دلانی تاهیر پندار و …داشته است. همچنین نوازندگی در بیش از ۵۰ اثر، همکاری با اساتیدی چون: استاد غلام رسول دینار زهی، استاد نور محمدنوررل، استاد عبدالعزیز بلوچ و.. ، آهنگسازی چندین تئاتر در جشنواره بین المللی، اجرای کنسرت های متعدد در کشورهای امارات، عمان و پاکستان و نیز برگزاری مسترکلاس خوانندگی و ریتم شناسی موسیقی بلوچستان را در کارنامه هنری خود دارد./
با تشکر رکنی صمد (روشن بین )
🔹استاد دلنواز در مورد بنجوی ۴۰ سیمی جدیدی که ساختین توضیحاتی رو بفرمایید که فرق این بنجوی باسایر بنجوها چبه و ‌اینکه چرا اسم شاه بنجو رو براش انتخاب کردین :

🔸از همان ابتدا تنوع در موسیقی را دوست داشته ام همواره عملا سعی نموده ام چه در نوا و چه در سازندگی ی ساز به دور از تکرار باشم ، برای دستیابی به این امر همواره به دنبال صداها و نواهایی متفاوت بوده ام و این طبیعی است وقتی راهی جدید و شیوه ایی نو را تجربه میکنید و با دنیایی متفاوت و با چشم اندازهایی زیباتر از قبل روبرو میشوید ، سعی میکنید مصمم تر از قبل برای دستیابی به اهداف و ارمانهایتان گام بردارید … در همین راستا و در زمینه ی ساز تخصصی ام ” بنجو ” سالهاست سعی در عملی نمودن ایده هایی برای بهینه سازی ان بوده ام و همواره ارزو داشته ام ، سازی در اختیار داشته باشم که دارای صدایی زیباتر با هارمونی ی بیشتر نسبت به بنجوی معمولی باشد ، به همین منظور پس از سالها تفحص و مطالعه و پس از دریافت اموخته هایی بیشتر در زمینه ی تکنیک های ساز سازی ، در اغاز کار در بلوچستان و با همکاری اقای محمد عمر سپاهی ان ایده ها را محک زدیم و به لطف خدا موفق شدیم اولین بنجوی متفاوت را با نام ” بنجوی جدید بلوچستان ” با ۳۵ سیم = ۷ سیم اصلی و ۲۸ سیم رزونانس را بسازیم و چون اولین کار متفاوت مان بود ، طبعا احتیاج به اصلاحاتی داشت ، بنابر این در مرحله ی دوم سازی با ۴۰ سیم طراحی کردیم و نامش را گلبانگ و یا شاه بنجو گذاشتم (در زبان بلوچی شاه به معنای بزرگ و کامل می باشد شاه بنجو به معنی بنجوی بزرگ و کامل … ) پس از ساخت گلبانگ در بلوچستان و با توجه به عدم دسترسی به امکاناتی مطلوب اعم از مواد اولیه و همچنین به علت عدم دسترسی به تکنولوژی نوین ، در تهران و باهمکاری دوست خوبم جناب بهمن ولیزاده با واسطه ی هماهنگی های ذهنی مشترک مان اخرین طرح بنجوی بلوچستان با نام ” دلنواز ” ساخته شده است …
🔹فرق بین بنجوی بلوچی با ویولون در چیه (از لحاظ ساختاری مقایسه )

🔸علاوه بر تفاوت های فیزیکی و تفاوت های بسیار در تکنیک های نوارندگی این ساز نسبت به هم ، میتوان گفت بنجو سازی است مضرابی که با مضراب نواخته میشود اما ویولون سازی است کششی که با ارشه نواخته میشود
بنجو و ویولون دو ساز با لهجه های متفاوت اما دارای زبانی مشترک می باشند ، ترکیب این دو ساز در قالب دو نوازی زیبایی های خاص خود را خواهد داشت …

🔹استاد دلنواز در مورد بنجوی بلوچی بفرمایید که چه نوع سازی است و تاریخچه ، همچنین اینکه این ساز چند سال است که وارد ادوات موسیقی بلوچی شده است ؟

🔸همانطور که عنوان شد ، بنجو سازی است زهی که با مضراب نواخته میشود ، البته باید عرض کنم ؛ حدود ۲۰ سال پیش در راستای تنوع در صدای این ساز ، به لطف خدا توفیقی نصیب شد و در رسانه ملی بلوچستان بنجو را با ارشه نواخته ام که البوم های مورد نظر با این شیوه ی نوازندگی در بازار موسیقی بلوچستان شرقی و غربی موجود می باشد. بنجو های خاصی با این روش نواخته میشود که نام این ساز را ” گز بنجو ” نهاده ام [ در زبان بلوچی ” گز ” به معنای ارشه می باشد ]. البوم ” دابانی شلی ” با صدای عارف بلوچ و همچنین البومهایی دیگر با صدای خوانندگانی دیگر با این تکنیک نوازندگی ضبط ونشر شده خوشحالم از اینکه امروزه نوازندگانی دیگر در حال دنباله روی این شیوه هستند ، مسلما شاهد پیشرفت های جدی ی عزیزان در این زمینه خواهیم بود …

🔹تاریخچه و توضیحاتی راجع به ساز بنجو :

🔸بنجو برای اولین بار حدود ۷۰ الی ۸۰ سال پیش بصورت اسباب بازی از کشور ژاپن به بلوچستان اورده شده که پس از تغییراتی اساسی توسط اساتید سازنده و نوازنده ؛ خالقداد بلوچ و جمعه سوری زهی این ساز به مرور زمان ” بلوچیزم ” شده و هویت سازی کامل را پیدا کرده و به دلیل ظرفیت های کاربردی ی بالا ، بیش از سازهای دیگر مقبول است و در ارکسترهای بلوچی بعنوان یکی از سازی اصلی و اصیل مورد استفاده قرار دارد.
بنجو سازی است کامل به نحوی که با یک کوک میتوان تمامی دستگاههای موسیقی را اجرا نمود ، این ساز در بلوچستان در طرح و اندازه های متفاوت و در دو نوع اکوستیک و الکتریک وجود دارد.

این ساز دو و نیم اکتاو (octave)می باشد و با مضراب (pick) نواخته میشود ، بنجوی معمولی دارای ۶ الی ۷ سیم می باشد که جفت سیم های وسط خرک (bridge) سیم های ملودیک هستند و ۴ یا ۵ سیم کناری ان ، سیم های اکورد یا واخان می باشند.
کوک بنجو هیچ محدودیتی ندارد و طبق سلیقه ی نوازنده و یا با توجه به صدای خواننده بالا یا پایبن کوک می شود ، این ساز معمولا با فاصله پنجم کوک میشود (البته کوک های جدیدی را به این ساز اضافه کرده ایم ) کوک معمولی این ساز معمولا si_mi ، می باشد.
یکی ویژگی ی مهم این ساز ؛
میتوان این ساز را ، تک (solo) در قالبی ریتمیک نواخت به نحوی که درنوارندگی ان ضرورتی برای همراهی سازهای دیگر حس نشود .


🔹استاد در خصوص کنسرت استکهلم بفرمایید ؟

🔸تمام کارهای سفر انجام شده بود منتها بخاطر مسائلی ، سفر مون به تاریخ دیگه ایی موکول شد ، در حال حاضر ایران تعدای قرار داد اجرا و ضبط دارم ، طول میکشه تا کارهای اینجا به سر برسه …
این کنسرت همراه با گروه موسیقی رستاک
🔹عالی بود خیلی خیلی خوشحالم واقعا ممنونم بزرگوار
🔸زنده باشید عزیز
🔹واقعا حضور شما و نواختن موسیقی بنجو و شنیدن این آهنگ به انسان جان دوباره میدهد
🔸منتواران منی کستریں برات
🔹 آقایی که در این آهنگ لباس بلوچی دارد و طبل میرند چه کسی میباشد ؟
🔸داوود بامری
اجرای بنجو نوازی استاد محمد حسنی با گروه رستاک

🔹حرف اخر ؛
🔸امیدوارم با سرمایه گذاری ، دلسوزی توجه و تمرکز سیاستمداران و متولیان فرهنگ و هنر استان و کشور در بخش موسیقی بلوچی ، بتوان ایرانیان و جهانیان را با سازها و ” نغمه های پنهان بلوچستان ” اشنا نمود ….

ارسال دیدگاه