۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
  • شناسه : 755
  • 19 آگوست 2016 - 18:07
  • 73 بازدید
  • ارسال توسط :

این ظرف در گویش محلی (کَلو) نامیده می شود و واژه ی مترادف فارسی آن تغار یا جاماستی است

سفالگری و فن سفالینه سازی که از ارتباط ساده انسان با طبیعت و خاک آغاز گردیده در گذاری بالنده و شکوفا از میان قرنها زندگانی تاریخی انسان، با راز و رمزهای بسیار همراه است. سفالگری از هزاره چهارم قبل از میلاد در باورهای ماورایی و زندگی روزانه ایرانیان وارد شد و بیشترین بهره گیری از […]

سفالگری و فن سفالینه سازی که از ارتباط ساده انسان با طبیعت و خاک آغاز گردیده در گذاری بالنده و شکوفا از میان قرنها زندگانی تاریخی انسان، با راز و رمزهای بسیار همراه است. سفالگری از هزاره چهارم قبل از میلاد در باورهای ماورایی و زندگی روزانه ایرانیان وارد شد و بیشترین بهره گیری از طبیعت و ظرافتهای هنری به صورت بخشی ارزنده و ماندگار از تاریخ هنر و صنعت ایران درآمد.
سفالینه های کلپورگان نیز به دلیل سادگی، زیبایی و مهمتر از همه، پررمزوراز بودنشان، شهرتی جهانی کسب کرده اند که یکی از هنرمندانه ترینِ این ظروف را در تصویر می بینیند. این ظرف در گویش محلی (کَلو) نامیده می شود و واژه ی مترادف فارسی آن تغار یا جاماستی است که برای درست کردن ماست استفاده می شود. این ظرف کروی است و لبه ای گرد و متمایل به بیرون و دهانه ای باز و گشاد دارد. ارتفاع آن معمولاً به ۲۲ سانتی متر و قطر دهانه ی آن به ۱۵ سانتی متر می رسد. هنرمندان بلوچی با لطافت تمام و با بهره گیری ازعناصر طبیعی آن را تزییین کرده اند. طراحی این ظرف شبیه تزیینات قوری سفالی است و نقوش بکار رفته شده در تزیین آن در زبان بلوچی « تَکوک» و «چَت» نامیده می شود. نقش «تَکوک» در سفالینه های زنان بلوچ معنا و مفهوم خاصی داشته و با رنگ قرمز ارتباط نزدیکی دارند زیرا این نقش هم اشاره به گل انار و خالِ قرمز زنان هندی دارد و هم با تلفظی متفاوت تر نشانگر جرقه های آتش است، آتشی که خود مظهر نور، گرما و نماد زمینی خورشید است و بنابر باورها و اعتقاداتی که مردم بلوچ درباره ی آتش دارند، همچنان مقدس مانده است. «چَت» نیز به معنای شاخه ی درخت خرما است. این نقش به صورت مثلث که درون آن با چهارخانه هایی پر شده است بر روی بدنه ی ظرف طراحی شده است. مربع های داخل نقش چت، نمادی از زمین و خانه و خطوط زیگزاگ موازی پایین آن نیز نمادی از آب دانسته می شود. به طور کلی این نقش نشان دهنده ی ارتباط تنگاتنگ درخت خرما با زندگی مردم بلوچ است.
میراث کهن بلوچستان

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*